Veje


Anlæg af vejanlæg

3.2.1 Den nuværende overordnede vejstruktur skal som udgangspunkt fastholdes. Vejstrukturen skal være retningsgivende for planlægning i eksisterende byområder og ved udbygning af nye byområder.

3.2.2 Ved udlæg til planlagte vejanlæg kan der pålægges byggelinjer til sikring af projektets senere gennemførelse.

3.2.3 Linjeføringer af nye veje er principielle. Den endelige fastlæggelse sker i den efterfølgende detailplanlægning.

3.2.4 Ejendomme ved boligveje skal som udgangspunkt have én overkørsel, idet flere overkørsler til en ejendom kun i begrænset omfang tillades efter en konkret vurdering. For fordelingsveje og overordnede veje kan der fastsættes adgangsbestemmelser, og antallet af overkørsler til disse veje søges så vidt muligt reduceret i forbindelse med konkret sagsbehandling efter vejloven.

3.2.5 Vejnettet skal indrettes, så gennemkørende trafik på boligveje begrænses. Det kan ske ved afspærring eller eksempelvis etablering af bump og lignende. Trafikken fra fordelingsveje og boligveje skal ledes ud på de overordnede veje så direkte som muligt.

3.2.6 Ved anlæg af nye veje skal det vurderes, om der skal udarbejdes en beplantningsplan.

Planlagte overordnede vejanlæg

3.2.7 Der udlægges areal til følgende overordnede vejanlæg i overensstemmelse med fingerplanen:

  • Ring 5, Tværvej mellem Holbækmotorvejen og Måløv
  • Ring 5, Tværvej mellem Tune Landevej og Sydvej
  • Ny vej nord og øst om Trekroner

Rampeanlæg

3.2.8 Høje-Taastrup Kommune ønsker at fremme følgende rampeanlæg:

  • Rampeanlæg og niveaufri stiforbindelse ved Ågesholmsvejs skæring med Ring 5
  • Fortsat fuldt rampeanlæg ved Holbækmotorvejen ved videreførelse af Ring 5
  • Fuldt rampeanlæg ved Roskildevejs skæring med Ring 5
  • Fuldt rampeanlæg og regulering ved skæring af Sydvej og Ring 5

Planlagte kommunale vejanlæg

3.2.9 Der udlægges areal til følgende kommunale vejanlæg, som er kommunens vejplan:

  • Etablering af vejforbindelse fra Vesterled mod vest til Roskilde Kommune
  • Forlængelse af Nørreled mod øst til Kallerupvej
  • Forlængelse af Blekinge Boulevard mod vest drejende mod syd til Bohus Boulevard
  • Videreførelse af Sydvej mod vest frem til Brandhøjgårdsvej og evt. samtidig udretning ved skæringen af Ring 5. Forbindelse mod nord til Sejlbjerg Alle
  • Etablering af vejforbindelse gennem nyt boligområde ved Selsmosen
  • Ny vejstruktur i Gadehavegård

 

Redegørelse

Høje-Taastrup Kommune vil sikre:

  • at udvikle og fastholde, at det er nemt og sikkert at komme til og fra kommunen.

Kommuneplanens retningslinjer vedrørende veje er udarbejdet på baggrund af Planlovens § 11 a, stk.1, nr. 4 for beliggenheden af trafikanlæg.

Trafikken på vejene er meget forskelligartet. På nogle veje er der behov for at kunne afvikle store mængder tung trafik, og andre steder skal vejene kun afvikle lokal trafik til og fra boligområder. Ændringer af eksisterende arealanvendelse eller anden byudvikling kan ændre på kravene til vejene. Derfor er der også vidt forskellige krav til vejenes udformning. For at kunne stille klare målsætninger for vejenes anvendelse opdeles vejstrukturen i fire forskellige kategorier:

Motorveje: Motorvejenes primære funktion er at afvikle trafik mellem landsdelene. Etablering af tilslutningsanlæg til statsvejnettet kræver godkendelse af staten.

Overordnede veje: De overordnede vejes primære formål er at bringe trafikken på tværs i regionen. De overordnede veje karakteriseres ved stor kapacitet og ved få tilslutninger.

Fordelingsveje: Fordelingsvejenes primære formål er at bringe trafikken fra erhvervs- og boligområderne til byfunktioner, til motorveje og til overordnede veje. Fordelingsvejene forbinder byerne med landsbyerne. Fordelingsveje er karakteriseret ved få overkørsler fra tilstødende ejendomme.

Boligveje: Boligvejenes primære funktion er at give vejadgang til de enkelte ejendomme. Boligveje karakteriseres ved lav hastighed og mange tilslutninger.

Kun motorveje, overordnede veje og fordelingsveje er vist på kortet. Vejstrukturen skal betragtes som et overordnet princip, der vil være retningsgivende for planlægning i eksisterende byområder og udbygning af nye byområder. I praksis vil det enkelte steder være nødvendigt at afvige fra princippet.

De planlagte vejanlæg er principielle, og i forbindelse med fastlæggelse af den endelig linjeføring skal der tages hensyn til anlæggets påvirkning på natur, miljø, rekreative forhold, kulturhistoriske forhold med videre.

Ved anlæg af nye veje skal det vurderes, om der skal udarbejdes en beplantningsplan. En eventuel beplantningsplan for veje i byområdet skal forholde sig til retningslinjer for byens grønne struktur.

Vejplanlægningen skal koordineres med den øvrige arealplanlægning og fysiske planlægning i kommunen. Der kan ikke kommuneplanlægges i strid med overordnede vejplaner. 

Ring 5 

I overensstemmelse med Fingerplan 2019 er der reserveret areal til videreførelse af Ring 5 mod nord fra Holbækmotorvejen. Reservationen er på kortet alene vist som en principiel linjeføring, idet Staten ikke har truffet endelig beslutning om dens realisering. I den seneste aftale om infrastruktur indgår Ring 5 ikke.

Hvis Ring 5 videreføres mod nord, må det forventes, at den endelige linjeføring vil være inden for transportkorridoren vest for Sengeløse. Ring 5 kan desuden videreføres mod syd fra Sydvej gennem arealer i Ishøj kommune. Kommuneplanen udlægger også reservationer til rampeanlæg og niveaufri stiforbindelse, hvis videreførelse af Ring 5 realiseres.

Ny vej nord og øst om Trekroner  

I Fingerplanen er der desuden reserveret areal til en ny vej nord og øst om Trekroner i Roskilde Kommune, hvor en lille del af vejstrækningen går gennem Høje-Taastrup Kommune. Arealreservationen skal sikre, at det er muligt at realisere vejen, hvis trafikbelastningen stiger, efterhånden som Trekroner i Roskilde Kommune bliver udbygget. Inden et konkret vejprojekt vil der igangsættes en trafikanalyse, der vurderer behovet og effekten af en ny vej herunder mulige alternativer. 

Rampeanlæg  

Høje-Taastrup Kommune vil arbejde for, at der kommer rampeanlæg, hvis en videreførelse af Ring 5 bliver realiseret. Der er derfor udpeget ønsker til rampeanlæg i Kommuneplan 2021, der er meget principielle.

Kommuneplan 2021 er samtidig kommunens vejplan efter reglerne i Vejloven (Lovbekendtgørelse nr. 1520 af 27. december 2014). Vejplanen kan principielt omfatte anlæg af nye veje, større flytninger af bestående veje og andre større anlægsarbejder, herunder væsentlige ændringer i vejens tværprofil.

Virkningen af, at et vejanlæg er optaget på vejplanen er, at vejen kan sikres med byggelinjer, at der kan tages stilling til adgangsforhold, og at der om fornødent kan erhverves ejendomme ved ekspropriation, selvom vejanlægget endnu ikke er endeligt besluttet af vejbestyrelsen.

Kommuneplan 2021 optager derfor ikke mindre vejanlæg og projekter på vejplanen, men alene de få overordnede vejprojekter, der forventes behov for at sikre som beskrevet efter vejlovgivningens bestemmelser.

For vejprojekter, som enten har sammenhæng med, eller som skærer en anden kommunes vej, skal den anden kommune have mulighed for at udtale sig. Tilsvarende skal Vejdirektoratet have mulighed for at udtale sig, hvis vejen vil skære eller få forbindelse med en bestående eller planlagt hovedlandevej eller en bestående rutenummereret vej i øvrigt. Kravet om Vejdirektoratets udtalelsesmulighed er således ikke begrænset til Vejdirektoratets egne veje, men gælder også en rutenummereret vej, der bestyres af en kommune.

Følgende veje udgør kommunens vejplan:

  • Etablering af vejforbindelse fra Vesterled mod vest til Roskilde Kommune
  • Forlængelse af Nørreled mod øst til Kallerupvej
  • Forlængelse af Blekinge Boulevard mod vest drejende mod syd til Bohus Boulevard
  • Videreførelse af Sydvej mod vest frem til Brandhøjgårdsvej og evt. samtidig udretning ved skæringen af Ring 5 Forbindelse mod nord til Sejlbjerg Alle.
  • Etablering af vejforbindelse gennem nyt boligområde ved Selsmosen
  • Ny vejstruktur i Gadehavegård

Byudviklingen i Høje-Taastrup Kommune forventes at generere mere trafik i fremtiden og medføre et behov for udbygning og videreudvikling af de kommunale vejanlæg. Som følge heraf er der i kommuneplanen udlagt arealer til en række nye veje.

Vejreservationerne er principielle, og vil først blive fastlagt endeligt i forbindelse med detailprojektering af den enkelte vejstrækning. Det kan ikke på kortet aflæses direkte, hvilke ejendomme vejudlæggene berører.

Vejforbindelse fra Vesterled mod vest til Roskilde Kommune

Den planlagte vejforbindelse er en langsigtet reservation, der skal vejbetjene et eventuelt nyt byområde, da området er et perspektiv areal til fremtidig byudvikling. Herudover vil vejen aflaste trafikken gennem Hedehusene og Marbjerg. Den endelige linjeføring skal planlægges nærmere i forbindelse med udviklingen af perspektivområdet og skal tænkes sammen med reservationen for en overordnet vej nord og øst om Trekroner.

Forlængelse af Nørreled mod øst til Kallerupvej

For at reducere trafikbelastningen gennem Hedehusene i takt med byen udvikles planlægges en forlængelse af Nørreled mod øst til Kallerupvej. Vejen har primært betydning for kommunens interne vejnet.

Forlængelse af Blekinge Boulevard til Bohus Boulevard

For at vejbetjene erhvervsområdet, der er under udvikling. Vejen har primært betydning for kommunens interne vejnet.

Videreførelse af Sydvej mod vest frem til Brandhøjgårdsvej

De planlagte veje sikrer en videreførelse af Sydvej mod vest frem til Brandhøjgårdsvej og en eventuel udretning ved skæringen af Ring 5 samt tilslutning til Nærheden via Sejlbjerg Alle. Efterhånden som den nye bydel Nærheden udvikles, er der behov for flere vejtilslutninger for at aflaste den centrale del af Hedehusene. Den endelige linjeføring skal planlægges nærmere og skal tænkes sammen med tilslutningen til Sydvej og Ring 5. Vejforbindelserne forventes realiseret i takt med, at Nærheden færdigudvikles.

Ny vejforbindelse ved nyt boligområde ved Selsmosen 

I forbindelse med udviklingen af Taastrupgaard etableres en ny vej til betjening af det kommende boligområde Selsmosekvarteret. Vejen har primært betydning for kommunens interne vejnet. Linjeføringen er principiel og kan fastlægges i senere detailplanlægning.​

Ny vejstruktur i Gadehavegård

I forbindelse med ombygningen af Gadehavegård ændres vejstrukturen med en ny vejtilslutning til Roskildevej for at aflaste Halland Boulevard.