Stier


Anlæg af stier

3.3.1 Det nuværende overordnede stinet skal som udgangspunkt fastholdes. Stinettet udgøres af trafikstier, rekreative stier og supercykelstier.

3.3.2 Linjeføringer af de planlagte stier er principielle. Den endelige fastlæggelse sker i den efterfølgende detailplanlægning og skal indarbejdes i eventuelle lokalplaner. Der må ikke planlægges byggeri og anlæg eller foretages dispositioner, der hindrer etablering af de angivne stier.

3.3.3 Planlægning skal så vidt muligt understøtte det overordnede stinet, så byen forbindes via et sammenhængende stinet.

3.3.4 Stier, der også muliggør cykeltrafik, skal anlægges med bredde og overflade, der er egnet til cykling. Cykelstier skal fortrinsvis været i eget tracé eller forløbe langs eksisterende vej enten adskilt med kantsten eller skillerabat. Alternativt kan cykelstier anlægges i niveau med kørebanen adskilt med en stribe eller anden visuel markering. I byområder skal cykelstier belyses.

3.3.5 Supercykelstier skal realiseres i samarbejde med nabokommunerne og indgå i et regionalt net af højkvalitetscykelstier. Supercykelstier skal være så direkte og med så få forhindringer og stop som muligt. De skal indrettes med en passende bredde og sikre krydsninger samt have en jævn belægning og høj grad af vedligehold.

3.3.6 På steder, hvor planlagte stier krydser trafikerede veje, skal der vurderes om, der skal etableres en signalregulering eller en niveaufri krydsning.

3.3.7 Ved anlæg af nye stier skal det vurderes, om der skal udarbejdes en beplantningsplan.

Planlagte overordnede stier

3.3.8 Der udlægges areal til de overordnede rekreative stier i overensstemmelse med fingerplanen:

  • Overordnet rekreativ sti langs Vesterkøb til Kallerup Gårde
  • Overordnet rekreativ sti langs Høholmvej til Åløbet
  • Overordnet rekreativ sti ved Soderup og Vasby
  • Overordnet rekreativ sti langs Herringløsevej

3.3.9 Der udlægges areal til supercykelstier i overensstemmelse med fingerplanen:

  • Supercykelsti langs Roskildevej (Roskilderuten)
  • Supercykelsti langs jernbanen (Vestbaneruten)
  • Supercykelsti til Sengeløse (Albertslundrutens forlængelse)

Planlagte kommunale stier

3.3.10 Der udlægges areal til følgende trafikstier:

  • Trafiksti langs Soderupvej
  • Trafiksti langs Vadsbyvej
  • Trafiksti langs Guldalderen
  • Trafiksti langs Bondehøjvej
  • Trafiksti langs ny fordelingsvej i Høje Taastrup sydvest
  • Trafiksti langs Halland Boulevard i Høje Taastrup
  • Trafiksti ved Birkekvarteret i Sengeløse
  • Trafiksti ved Høholm og Frederiksholm i Vridsløsemagle
  • Trafiksti langs Sydskellet i Taastrup
  • Trafiksti langs Kallerupvej i Hedehusene
  • Trafiksti ved Maglehøjsgårdvej i Stærkende
  • Trafiksti langs Ågesholmsvej i Sengeløse
  • Trafiksti langs Marbjergholmsvej i Marbjerg

3.3.11 Der udlægges areal til følgende rekreative stier:

  • Rekreativ sti ved Fløngskoven
  • Rekreativ sti ved Baldersbuen og videre op til Højvangsvej
  • Rekreativ sti langs Tostholmvej
  • Rekreativ sti langs Hove Å
  • Rekreativ sti fra Snubbekorsvej og videre op til Frederiksholm
  • Rekreativ sti fra Kærhavegårdsvej til Sengeløse
  • Rekreativ sti fra Sengeløsevej til Pilevangsdal
  • Rekreativ sti fra Sengeløse til Stenrølds Alle
  • Rekreativ sti fra Sydvej til Østre Vindingevej
  • Rekreativ sti fra Lille Solhøjvej til Nærheden
  • Rekreative stier ved Hakkemosen
  • Rekreativ sti ved Skåne Boulevard
  • Rekreativ sti ved Mølleager langs jernbanen i Hedehusene

 

Redegørelse

Høje-Taastrup Kommune vil sikre:

  • et sammenhængende stinet, der skaber gode og trygge forhold for gående og cyklister.

Kommuneplanens retningslinjer vedrørende stier er udarbejdet på baggrund af Planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 4 for beliggenheden af trafikanlæg.

Høje-Taastrup Kommune har et veludbygget stisystem af forskellige typer stier og mindre veje, der tilsammen udgør et sammenhængende stinet. I planperioden arbejdes der for at udbygge stisystemet yderligere for at gøre det endnu mere attraktivt at bevæge sig rundt til fods eller med cykel.

Formålet med retningslinjerne er at forbedre muligheden for gang og cykling til stationer, skoler, fritidsfaciliteter, arbejdspladskoncentrationer, offentlige funktioner og indkøbsmuligheder. Bedre forhold for fodgængere og cyklister øger sandsynligheden for, at flere vælger at gå og cykle frem for at tage bilen. Det vil både øge sundheden, forbedre fremkommeligheden i byområderne samt nedbringe energiforbruget og CO2-udledningen.

Høje-Taastrup Kommune har i forbindelse med Klimaplan 2030 besluttet, at der skal udarbejdes en strategi for Høje-Taastrup Kommune som cykelvenlig by, der for eksempel skal indeholde tiltag for forbedring og udvikling af cykelstier, bedre parkeringsmuligheder og informationskampagner.

Kommuneplan 2014 inddelte stier og cykelstier i flere forskellige underkategorier. For at forsimple bestemmelserne er de mange forskellige kategorier ikke videreført i Kommuneplan 2021. Der er alene fastsat retningslinjer for trafikstier og rekreative stier, og derudover er der sikret arealreservationer for supercykelstier og overordnede rekreative stier i overensstemmelse med Fingerplanen.

Anlæg af trafikstier skal ske, så der opnås god fremkommelighed for de bløde trafikanter, så man trygt kan bevæge sig rundt i kommunen. Rekreative stier skal derimod i højere grad sikre god adgang til natur- og kulturoplevelser i det åbne land og har dermed primært en rekreativ funktion.

De planlagte stier er principielle, og i forbindelse med fastlæggelse af den endelig linjeføring skal der tages hensyn til stiernes påvirkning på natur, miljø, rekreative forhold, kulturhistoriske forhold med videre.

Ved anlæg af stier, der krydser Holbækmotorvejen, forudsætter det en tilladelse fra Vejdirektoratet.

Ved anlæg af nye stier skal det vurderes, om der skal udarbejdes en beplantningsplan. En eventuel beplantningsplan for stier i byområdet skal forholde sig til retningslinjer for byens grønne struktur.

I Kommuneplan 2021 er der indarbejdet reservationer til overordnede stier i overensstemmelse med Fingerplan 2019.

Supercykelstier

I Høje-Taastrup Kommune er der reserveret areal til supercykelstier med henblik på at skabe en bedre cykelinfrastruktur for cykelpendlere i overensstemmelse med Fingerplanen. Det drejer sig om Roskilderuten, Vestbaneruten og forlængelse af Albertslundruten.

Supercykelstierne indgår i et stinet, hvis hovedformål er at tilbyde så direkte ruter for cyklister som muligt til overordnede trafikmål såsom bolig- og arbejdspladskoncentrationer, trafikterminaler med videre. Arealreservationen skal respekteres i den kommunale planlægning, således at muligheden for stiernes gennemførelse bevares og ikke hindres. Supercykelstier er højt prioriterede cykelruter målrettet pendlere over længere afstande. Supercykelstierne skal gøre det attraktivt at bruge cyklen og skal medvirke til at øge andelen af cyklister, der bruger cyklen til den daglige transport.

Supercykelstierne er vist med en principiel linjeføring, som skal fastlægges i den efterfølgende planlægning. Høje-Taastrup Kommune samarbejder med de øvrige berørte kommuner om den nærmere afklaring og fastlæggelse af supercykelstierne.

Overordnede cykelstier med regional betydning

Fingerplanen udpeger desuden øvrige eksisterende overordnede cykelstier med regional betydning. I Høje-Taastrup Kommune er der to udpegninger ved Taastrup Hovedgade og Roskildevej/Hovedgaden.

Overordnede rekreative stier

En del af stinettet i Høje-Taastrup Kommune indgår i det overordnede rekreative stinet i overensstemmelse med Fingerplanen. Stinettets hovedformål er at skabe størst mulig regional offentlig tilgængelighed til alle hovedstadsområdets attraktive grønne områder.

I Kommuneplan 2021 udlægges en række planlagte trafikstier, som blandt andet også indgår i kommunens stiprioritering samt planlagte rekreative stier.

Trafikstier

Formålet med trafikstierne er at sikre fremkommelighed for gående og cyklister. Trafikstier vil oftest følge de større veje og være udformet, så de er egnet til cykling enten som egentlig cykelsti i eget tracé enten adskilt med kantsten eller skillerabat. Alternativt kan cykelstier anlægges i niveau med kørebanen adskilt med en stribe eller anden visuel markering. Hvis der kan opnås en kortere eller mere attraktiv forbindelse, kan en trafiksti forløbe i eget tracé uden tilknytning til en vej.

Fremkommelighed og trafiksikkerhed er væsentlig på trafikstierne. Trafikstier skal have en fast belægning som for eksempel asfalt, men kan alternativt belægges med grus. Trafikstier skal udformes, så de tager hensyn til bevægelseshandicappede. Inden for byområderne skal cykelstier være med belysning. Uden for byområderne vil der normalt ikke være belysning på stierne. Trafikstier indgår i kommunens plan for vintervedligeholdelse.

Rekreative stier

Formålet med rekreative stier er at give adgang til natur- og kulturoplevelser i det åbne land og skal så vidt muligt forløbe i fredelige, grønne omgivelser. Målene kan være skove, søer, moseområder, fortidsminder, kulturmiljøer osv. Desuden skal rekreative stier være med til at øge befolkningens muligheder for fysisk aktivitet ved at gå, løbe eller cykle en tur i nærområdet og naturområder og hermed bidrage til sundhed og forebyggelse.

Det tilstræbes, at det rekreative stinet så vidt muligt er sammenhængende, så der kan skabes muligheder for ture af varierende længde. I tilknytning til det rekreative stinet tilstræbes det, at der etableres overnatningspladser, opholdspladser og andre faciliteter, som knytter sig til stiernes brug.

De rekreative stier består primært af grusveje, naturstier, skovveje, markveje og fælles private veje samt enkelte strækninger i eget tracé. Stierne henvender sig primært til gående og løbende, og der vil ofte være en god belægning. Nogle stier kan også benyttes af cyklister.

Det må forventes, at delstrækninger af rekreative stier kan være lukket i korte perioder ved høj vandstand, sne eller tilsvarende naturligt forekommende vejrlig. Visse strækninger af rekreative stier bør give bevægelseshandicappede og brugere med barnevogne adgang til naturoplevelser.

Se desuden retningslinjer for rekreative ruter under friluftsliv.

En del af trafikstierne og de rekreative stier indgår i større sammenhængende regionale ruter, der går gennem kommunen med forbindelse til blandt andet Vestskoven og Køge Bugt. De rekreative ruter skal få flere til at benytte de eksisterende cykel- og vandreruter i kommunen med henblik på at forbedre hverdagens rekreation, motion og bevægelsesmuligheder i og ud af kommunen. 

Ud over de regionale rekreative ruter, er der i Høje-Taastrup Kommune flere rekreative ruter rundt internt i kommunen. De har til formål at give mulighed for længere ture gennem landskabet og fra byerne ud i det omgivende landskab og forbinder flere af de kommunale fritidsaktiviteter. Læs mere under friluftsliv her. 

De regionale rekreative ruter skal som udgangspunkt sikres, når der etableres nye infrastrukturanlæg og planlægges for nyt byggeri og anlæg. For at sikre et sammenhængende stinet i hele kommunen skal de regionale rekreative ruter sammenkobles med de øvrige stier. Realisering af de ruterne skal ske i samarbejde med lokale aktører.    

I forbindelse med detailplanlægningen af rekreative ruter skal der sikres handicapvenlige forløb, og der skal være særlig fokus på opholdsmuligheder og støttepunkter. Se i øvrigt retningslinjer for fritidsanlæg her.


Se nedenstående kort over eksisterende stier.