Stationsnærhed


1.5.1 I overensstemmelse med Fingerplan 2019 skal arbejdskraftintensive virksomheder, det vil sige by- og kontorerhverv over 1.500 m2 etageareal, fortrinsvis lokaliseres i de stationsnære kerneområder omkring stationerne i Høje Taastrup, Taastrup og Hedehusene. Inden for områderne må arealanvendelsen ikke ændres til mere ekstensive formål.

1.5.2 I de stationsnære områder, men uden for de stationsnære kerneområder, kan der gives mulighed for arbejdskraftintensive virksomheder på over 1.500 m2 etageareal, såfremt planlægningen suppleres med virkemidler, der sikrer trafikale effekter svarende til i de stationsnære kerneområder. Der kan dog undtagelsesvist uden videre planlægges for større kontorbyggeri over 1.500 m2 inden for det stationsnære område, hvis én af følgende gør sig gældende:

  1. at der ikke er tilstrækkeligt med byggemuligheder i det stationsnære kerneområde i den pågældende egn.
  2. at der fastlægges normer for maksimalt antal parkeringspladser på højst 1 parkeringsplads pr. 50 m² etageareal erhvervsbyggeri.
  3. at det drejer sig om udvidelse af eksisterende kontorejendomme opført før 1. januar 2007.

1.5.3 Boliger i de stationsnære områder og de stationsnære kerneområder skal som hovedregel etableres som tæt-lav eller etageboligbebyggelse.

 

Redegørelse

Høje-Taastrup Kommune vil sikre:

  • at intensive byfunktioner lokaliseres med nem adgang til kollektiv transport og derved understøtter bæredygtig mobilitet.

Kommuneplanens retningslinjer vedrørende stationsnærhed har ikke ophæng i Planloven, men i Fingerplan 2019.

I overensstemmelse med Fingerplan 2019 er det fastsat, at kontorbyggeri med over 1.500 m2 etageareal og dermed mange ansatte fortrinsvis skal lokaliseres i de stationsnære kerneområder med udgangspunkt i maksimale gangafstande på 1.000 meter fra Høje Taastrup Station og 600 meter fra Taastrup Station og Hedehusene Station.

Afgrænsningen af det stationsnære område rækker ud over det stationsnære kerneområde og kan ske med udgangspunkt i et principielt 1.200 meter cirkelslag. I de øvrige stationsnære områder kan der planlægges for kontorbyggeri over 1.500 m2 etageareal, hvis det kan sandsynliggøres, at brugen af kollektive transportmidler til og fra virksomheden bliver lige så udbredt, som hvis virksomheden havde ligget inden for det stationsnære kerneområde og dermed endnu tættere på en station.

Høje-Taastrup Kommune gør en ekstra indsats for at fremme brugen af kollektive transportmidler i de stationsnære områder ved at sikre særligt gode trafikale forhold for både gående og cyklende. I de generelle rammer er der fastsat et maksimum for, hvor mange parkeringspladser der må etableres i forbindelse med nyt kontorbyggeri, og et minimum for, hvor mange cykelparkeringspladser der skal etableres.

De stationsnære kerneområder og de stationsnære områder kan under hensyntagen til omgivelser og eksisterende bygningsmæssige strukturer have en relativ stor bebyggelsestæthed

Høje-Taastrup Kommune indgår i en forsøgsordning, der muliggør nye afgrænsninger af stationsnære kerneområder omkring standsningssteder ved en kommende Bus Rapid Transit linje i den nordlige del af Høje Taastrup og Taastrup. Forsøgsordningen er igangsat i forbindelse med Fingerplan 2019. Staten har tilkendegivet, at der er mulighed for at planlægge for stationsnært kerneområde ved en af de kommende BRT-stationer.