Jordbrug


2.6.1 De særlig værdifulde landbrugsområder skal søges opretholdt til jordbrugsformål i form af landbrugs- eller skovbrugserhverv.

2.6.2 Når særlig værdifulde landbrugsområder inddrages til anden anvendelse som for eksempel byformål, tekniske anlæg eller naturgenopretning, skal der i planlægningen i videst muligt omfang tages hensyn til de landbrugsmæssige interesser, såsom de berørte ejendommes arrondering, størrelse, investeringsniveau, samt mulighederne for jordfordeling.

2.6.3 Ved inddragelse af særlig værdifulde landbrugsområder, skal det sikres, at der er en passende afstand mellem eksisterende landbrug og ny miljøfølsom anvendelse som for eksempel boliger og rekreative anlæg, så miljøkonflikter undgås.

 

Redegørelse

Høje-Taastrup Kommune vil sikre:

  • gode dyrkningsbetingelser for jordbrugserhvervet, så udviklingen sker i harmoni og med respekt for de øvrige interesser i det åbne land.

Kommuneplanens retningslinjer vedrørende jordbrug er udarbejdet på baggrund af Planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 10 for varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser.

I Høje-Taastrup Kommune omfatter jordbrugserhvervet særligt planteavl og i mindre grad husdyrbrug, gartnerier og skovbrug. Omkring 4.600 ha af kommunens 7.841 ha er i dag opdyrket eller henligger som græsningsarealer. Landbrugsjorden i kommunen har en af landets bedste jordbrugsboniteter.

Udpegning af de særlig værdifulde landbrugsområder er baseret på jordbundens dyrkningsværdi, som her i kommunen er ganske høj. Derfor er hovedparten af det åbne land i Høje-Taastrup Kommune udpeget som særlig værdifulde landbrugsområder. Den dyrkningsmæssige værdi er desuden påvirket af ejendommens beliggenhed. Således er landbrugsjorden i de indre grønne kiler ikke udpeget som særlig værdifuld landbrugsjord. I disse områder ønskes den erhvervsmæssige drift opretholdt på grund af landbrugs- og gartneriarealernes landskabelige og oplevelsesmæssige værdi for friluftslivet. Ved ændring af arealbenyttelsen fra landbrug og gartneri er arealerne imidlertid underlagt en række restriktioner som følge af, at de rekreative interesser i disse områder er reguleret i Fingerplanen.

Jordbrugsarealerne i Høje-Taastrup Kommune er især sårbare overfor ny byudvikling. Men større tekniske anlæg, som for eksempel solenergianlæg, er også med til at minimere omfanget af landbrugsjord.

Kommuneplanen indeholder derfor retningslinjer for særlig værdifulde landbrugsområder, der skal sikre, at der i videst muligt omfang tages hensyn til de landbrugsmæssige interesser, når landbrugsarealer inddrages til byformål med videre. Særligt skal der tages hensyn til landbrugsejendommenes arronderingsforhold med videre. Endvidere skal retningslinjerne sikre, at der ikke sker en unødig inddragelse af god landbrugsjord til ikke jordbrugsmæssige formål.

I forhold til Kommuneplan 2014 er der foretaget mindre justeringer i udpegningen, så områder inden for byområder er taget ud udpegningen. Da der udelukkende er tale om mindre justeringer, vil ændringen ikke forringe de jordbrugsmæssige interesser.

Landbrugserhvervet er i større eller mindre grad påvirket af andre arealinteresser. Natur, kulturhistorie, landskab, friluftsliv og udnyttelse af råstoffer er alle interesser, som i forskelligt omfang kan påvirke og til tider begrænse den landbrugsmæssige anvendelse af arealerne.

Når det drejer sig om beskyttelse af natur, kulturmiljø og landskab i det åbne land, er landbruget på mange måder en central aktør. Historisk er det landbrugsdriften, der gennem tiden har skabt mange af de landskabelige, kulturhistoriske og naturmæssige værdier, som findes i det åbne land, og som kommunen er forpligtet til at beskytte og bevare. Det er derfor essentielt for bevarelse af disse værdier, at den nuværende landbrugsdrift i kommunen fortsætter.

Intensiv landbrugsdrift medfører ofte forurening af vandløb, søer, grundvand og de kystnære områder. Det skyldes, at næringsstoffer og pesticider siver fra planternes rodzone videre enten til grundvandet eller via dræn og overfladenære jordlag til vandløb og søer og derfra videre til havet. Der er derfor gennemført en række love og udformet handlingsplaner med videre for at reducere landbrugets negative effekt på miljøet.

Miljømæssige forhold i forbindelse med etablering og udvidelse af husdyrbrug er omfattet af Lov om miljøgodkendelse af husdyrbrug. Det skal ved den konkrete afgørelse om tilladelse blandt andet sikres, at udvidelsen ikke forringer værdien af natur, vandmiljø, landskabelige kvaliteter med videre.

I Høje-Taastrup Kommune er der kun mindre, hobbyprægede husdyrbestande og ingen store husdyrbrug. Udviklingen over de seneste årtier har været, at de få malkekvægsbesætninger og svineproduktioner, der har været i kommunen, alle er blevet afviklet. Kommuneplanen indeholder derfor ikke retningslinjer for beliggenheden af arealer til lokalisering af driftsbygninger og driftsanlæg på store husdyrbrug.

Ligeledes er der ikke udpeget arealer til fælles biogasanlæg i kommunen eller indgået et samarbejde med andre kommuner om udpegningen heraf, da kommunen eller omgivende landområder ikke har en husdyrproduktion, der kan danne grundlag for placering af et fælles biogasanlæg i kommunen.